دستگاه مایکروویو  وسیله ای برای نظارت بر مقدار قندخون افراد دیابتی

 5 مه 2016- محققان Welshموفق به ساخت یک مانیتور قابل حمل برای افراد مبتلا به دیابت شدند که اندازه گیری مقدار قند خون را بصورت غیرتهاجمی از طریق مایکروویو انجام  می دهد.

این دستگاه جدید که توسط محققان دانشگاه فنی و مهندسی دانشگاه کاردیف ساخته شده است، می تواند  بروی بازو یا قسمتی از بدن بیمار چسبانده شود.

در این روش غیر تهاجمی به گرفتن خون نیازی نیست، این دستگاه تنها در مرحله ی کالیبراسیون به نمونه ی خونی احتیاج دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 معمولاً چندین بار در روز مجبور به سوراخ کردن نوک انگشتان خود برای اندازه گیری قندخون هستند یا از دستگاه های سنجش مداوم قندخون که سنسورآن باید زیر پوست قرار می گیرد، استفاده می کنند. در این دستگاه از یک فرستنده ی مایکروویو استفاده می شود که قدرت آن بسیار پایین تر از مایکروویو استفاده شده در دستگاههای پخت و پز است.

 پرفسور porchمیگوید: میزان قدرت امواج مایکروویو استفاده شده در این ابزار بسیار پایین تر از امواج یک تلفن همراه است.

 اطلاعات گردآوری شده توسط دستگاه بطور مداوم می تواند به یک کامپیوتر با یک نرم افزار تلفن  همراه ارسال شود و از آنجائیکه این ابزار از مواد شیمیایی درعملکرد خود استفاده  نمی کند، دارای  طول عمری طولانی تر است. تاکنون این دستگاه  بروی  حدود  50  بیمار مبتلا به دیابت آزمایش شده است، اما دانشمندان درحال برنامه ریزی برای انجام مطالعات  گسترده تر در تابستان سال جاری هستند.

 پرفسور Luzioاز کالج پزشکی سوانسی می گوید: بیماران بسیار مشتاق استفاده از این دستگاه خواهند  بود زیرا نیازی به نمونه ی خون برای اندازه گیری قندخون ندارد.

پرفسور porchمیگوید: این ابزار به مدیریت دیابت کمک خواهد کرد و در طی 5 سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، هر چند تا آن زمان تحقیقات و کارآزمایی های بالینی بیشتری بروی آن انجام می شود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/microwave-device-could-monitor-blood-glucose-levels-in-people-with-diabetes-97908154.html